Szakmai önéletrajz

Zenész, zeneszerző, gitártanár, Arteozófus, zeneterapeuta, hangkibontás művészettanár, a Józsa Tamás Zenesuli megalapítója, számos zenei formáció tagja, 
egyebek között a Jt-társulat megalapítója és vezetője; 

B: Budapest, 1976.10.29.; 

P: Édesapja Józsa Mátyás (1952-) a Zrínyi Miklós Katonai Akadémián szerezte diplomáját. Jó nyelvtudásának köszönhetően hamar a diplomácia közelébe került. Pályafutása alatt több távoli országban képviselte Magyarország érdekeit, egyebek mellett hazánk nagykövete volt Buenos Airesben. Édesanyja Gersteinbrein Julianna (1952-) gyógyszerész asszisztens. Odaadó anya, ma is szerves része a család életének. A hosszú életet megélt anyai nagymamája, Reviczky Emerencia meghatározó emberként volt jelen életében, szeretettel viseltetett az éneklés, a zene iránt. Két testvére van, Mátyás (1972-) és Gábor (1973-).

MS: Nős, 2002-ben vette feleségül Bogár Vera (1975-) közgazdászt. Felesége édesapja Bogár Richárd (1924-1986), Liszt Ferenc-díjas táncművész, koreográfus, érdemes művész. Vera művész beállítottságú személyiség, érdekli a színház, a tánc, az irodalom, a zene. A két évtizede tartó kapcsolatukat egyebek mellett azonos érdeklődési körüknek és a művészetek iránti szeretetüknek köszönhetik. Igazi támogató feleség, aki a meleg családi otthon megteremtése mellett;

Ch: Három gyermeke született, Laura (2003-), Kristóf (2005-), és Janka (2012-).
Mindhárom gyermek a Waldorf oktatási rendszerben tanul, tanult. Laura jelenleg a Pécsi Tudományegyetem gyógytornász szakos hallgatója. Fest, fuvolázik, énekel, kézművesedik. Ő készítette édesapja szerzeményének, a „Duruzsol az Erdő” című mesejátéknak a lemezborító képét. Kristóf gimnazista. Egészen korán megmutatkozott a zene iránti vonzalma, gitározik, énekel, dobol, basszusgitározik, dalokat ír. Janka általános iskolás, a Rózsaház Gyógypedagógiai Waldorf Általános Iskola tanulója. A szülők tevékenyen részt vettek az iskola alapításában, mely Magyarország első Waldorf gyógypedagógiai iskolája. Janka különös vonzalmat érez a madarak iránt, és ámulatba ejtő módon ismeri az égivándorok világát. 

E: Az írás és olvasás művészetét 1983-1985-ig a Pais Dezső Általános Iskolában kezdte elsajátítani. Édesapja diplomáciai kiküldetése miatt a család 1985-ben Spanyolországba költözött, itt járt iskolába harmadiktól ötödik osztályig. A Joaquín Turina Általános iskolában zenei környezetben tanult, amely meghatározó élménynek számít életében. Kiválóan elsajátította a spanyol nyelvet, és a zene iránti rajongása is tovább mélyült a három évnyi kint tartózkodás alatt. Megannyi latin élőzenei hatást követően a választott hangszere a gitár lett. A családdal a Spanyolországban töltött évek során rengeteget utaztak, bejárták szinte egész Európát, ekkor ismerte meg Salvador Dali festményeit, a spanyol flamencót, miközben anyai nagymamájának köszönhetően megismerte és megszerette a Magyar nép- és cigányzenét is. 1988-ban költöztek haza, és volt iskolájában fejezte be az általános tanulóéveket. 1991-ben a BGSZC Varga István Közgazdasági Technikumban kezdte meg középiskolai tanulmányait, majd az élet ismét külföldre, Latin Amerikába sodorta. 1993-ban Bolívia fővárosába, La Paz-ba utazott az édesapjához, ahol egy merőben új zenei kultúrába és atmoszférába csöppenve folytatta tanulmányait, majd Paraguayban egy magániskolába járt, ahol már filozófiát is hallgatott. Mindkét gimnáziumban meghatározó élményekben volt része, előjött és erősödött a spanyol nyelvtudása, sok barátot szerzett és gondolkodásmódja is sokat csiszolódott. Itt ismerkedett meg Bolívia és Paraguay zenei életével, népzenei kultúrájával. Édesapjával több ezer kilométert autóztak együtt Dél-Amerikát bejárva. A kint töltött tizennégy hónap éveknek tűnt, amely során felejthetetlen élményekkel gazdagodott. Hazatérését követően 1995-ben a Veress Péter Gimnáziumban érettségizett. Ekkor határozta el, hogy innentől kezdve már csak a zenével szeretne foglalkozni. Fejest ugrott a gitár- és zenetanulásba, magánúton kezdett el tanulni a hangszeren. 1998-ban tett vizsgát az ORI-nál. 2002-ig Bussy Gábor gitárművész zeneiskolájának volt a növendéke, majd az iskola tanársegédje. 2003 - 2005 között Csikós Attila jazz gitárostól tanult, majd Márkus Tibor (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem) jazz zongoraművész tanítványa volt.

Ca: Zenei pályája 1996-ban indult el, amikor gitárosként csatlakozott az Afro Pesoto afrikai folk zenét játszó együtteshez. 1998-ban lehetősége adódott játszani a Hungarian Police Big Band-ben, és néhány alkalommal Balogh Józseffel a Klezmer Band-ben. Az egyre erősödő saját elképzelések, valamint Márkus Tibor támogató gondolatainak hatására kezdett el foglalkozni a zeneszerzéssel. Jazz és klasszikus összhangzattant tanult tőle, valamint az ő hatására fordult régi nagy szerelme, a klasszikus zene irányába. Ebben az időben álmodta meg a Plectrum Quartet formációt, amellyel a klasszikus zene irodalmának különböző korszakaiból származó gyöngyszemeket játszottak húros-pengetős hangszerekkel, az általa áthangszerelt formában. A formáció tagjai mind a tanítványai. Húsz éve dolgozik zenepedagógusként. 2002-ben alapította meg a „Józsa Tamás Gitáriskolát”, és saját oktatási metodikát alakított ki magániskolájában. 2002-ben a sok impulzus után jött a “lenyugvás” időszaka. Ekkor kezdte ötvözni a klasszikus és a dzsessz műfajokat latin és világzenei hatásokkal. 2003-ban Bubnó Tamással színpadra vitték Ariel Ramirez Kreol Miséjét a Szent Efrém férfikar közreműködésével. Ekkor dolgozta át Vivaldi négy évszak művét húros-pengetős hangszerekre, majd ezt követte több klasszikus mű átdolgozása. A Plectrum Quartet formációval 2004 és 2006 között több ízben játszottak a Művészetek Völgye összművészeti fesztiválon. Tanítványaként ismerkedett meg Tapolczai Attilával, aki a 2005-ben megszületett „Duruzsol az Erdő” kétfelvonásos mesejáték lemezanyagának későbbi hangmérnöke lett. 2006-ban Bubnó Tamás vezényletével adták elő W. A. Mozart Bastiano e Bastiana vígoperáját, ahol ő a zenekarvezető, hangszerelő és gitár előadó. 2007-től a Riviera Show Band gitárosa. A zenekarral több éven át koncerteztek Egyiptomban. Ugyanebben az évben nagyszabású Queen Memorial Concert Showt állítottak színpadra, amellyel több éven át turnéztak országszerte. Gitárosként csatlakozik a Robbin Hood Musical Rock Opera társulatához. A koncertezés és zeneszerzés mellett 2009-ben ingyenesen használható oktató zenei honlapot szerkeszt, ahol a saját tananyagát teszi közkinccsé, a hozzá kapcsolódó fotókkal, videókkal és hanganyagokkal. Ez az év a Józsa Tamás Zenesuli megalakulásának éve. Gitár, basszusgitár, ének, hangképzés, zeneelmélet, zeneszerzés, hangszerelés, zeneterápia, színpadi mozgás és filozófia órákat tart. Saját alkotói, zenei tapasztalatát és pedagógiai énjét összegyúrva tanít a saját módszerével, személyre szóló kompozíciókon és gyakorlatokon keresztül, Waldorf pedagógiai és antropozófiai ismeretek alkalmazásával. Az iskola rendkívül sikeresen működik, útmutatásainak köszönhetően több növendéke vált hivatásos és boldog zenésszé, zeneszerető emberré. Pedagógiai alapelve, hogy minden tanítványa önmagát keresve és megismerve a saját “hangján” legyen képes megszólalni. Nagy hangsúlyt fektet művészetelméletének, azaz a közeledés, a tartalom, a forma és a lüktetés eszmeiségek elsajátításán alapuló működésforma megismertetésére. 2007-óta szervez zenei táborokat. 2009-ben megalapítja a nevét viselő trió formációját, melyben többek között Pálmai Zoltánnal (dob), Pethő Gáborral (basszusgitár), Bubnó Márkkal (dob), Csordás Leventével (ének) és Stencli Tamással (szaxofon) játszott. A formációban napjainkban fiával, Kristóffal, valamint tanítványával Halmai Olivérrel játszik. 2013-ban kezdett el zenei csapatépítő tréningeket szervezni barátjával és zenésztársával, Győri György dobossal, ezt később tanítványaival folytatja. Tíz alkalommal nyer alkotói és egyéb kategóriában zenei pályázatot az NKA-nál. 2016-ban tanítványának Vámos Eszternek saját dalainak felvételeit segíti „A most kapujában” c. lemez hangszerelőjeként és előadójaként. 2019-ben kerül hanghordozóra a Duruzsol az Erdő mesejáték zenei anyaga. Az alkotást társ dalszövegíró barátjával, Farkas Csabával jegyzi. 2020-tól beszélgetős művészetterápia órákat is tart. Ennek az időszaknak a hozományaként született írások egyike a „Beszélgetések álarc nélkül” címmel vár megjelenésre. Az Arteozófia, mint művészet szemléletmód és működésforma megalkotója. 2022-től már „Arteozófia” néven tart előadásokat. Ennek égisze alatt szándékozik ötvözni a művészetet, a filozófiát és a spiritualitást, mint létállapot minőséget meghatározó létezőket. Az új kezdeményezés szellemi alapkőletételére 2022. szeptember 25-én került sor. Igazi reneszánsz ember.

WaCW: Igen termékeny zeneszerző, alkotó, aki több zenei műfajban alkot. Jelentősebb szerzeményei: Duruzsol Az Erdő - misztikus zenés mesejáték két felvonásban, Évgyűrű valamint Ég és Föld között I. és II. szimfónia, Érzelmek hullámain utazom - szimfonikus klarinétverseny, Napfogyatkozás - szimfonikus hegedűverseny, Időutazás, Zarándoklat, Ricsi és Az első kilenc hónap c. vonósnégyesek, Vágtató Dallamok és Utazás az Andok lábainál kvartettek fuvolára, klarinétra, csellóra és fagottra, Letészem a lantot, Árva fiú - Arany János vers feldolgozás szóló énekre és vonóskarra. Különösen kedves számára a Táncolok, mert élek, élek, mert táncoltam címet viselő 8 tételes szimfonikus balettje, mely személyes tisztelgés apósa, Bogár Richárd emléke előtt. Rengeteg dal, több kórusmű, megannyi klasszikus zenei szonáta, húros-pengetős etűd és zenei átirat, valamint több kiadásra váró irodalmi alkotás szerzője; “A zeneművészet rejtett filozófiája”, “Duruzsol az Erdő verses eposz”, “Ámántíná, a nyárfalevél”, “Egy év alatt a Nap körül”, “Arteozófia”, “A zeneiség hatása az éteri világra”. 

LS: Spanyol, angol; 

H: Nagyon fontos számára a családdal együtt töltött idő, és az apaság. A meditáció és a spirituális életmód állandó gyakorlója, melynek hozományaként nagy figyelmet fordít az összeszedettségre. Sokat olvas, gyerekkora óta fontosak számára a versek, a jelen pillanat megélése. Érdekli a festészet, a tánc, kikapcsolódásképp szívesen sétál a természetben.

RoS: A jelen pillanat megélése felszabadítóként képes hatni az ember valójára. A helyes koncentráció gyakorlása, önmagunk állandó megújítása, kitartás és szorgalom megnyilvánulásai szükségesek ahhoz, hogy felnőhessünk a sorsunk által rendeltetett feladatok elvégzéséhez. Emberként, nevelőként és szülőként talán akkor válhatunk teljessé, ha tiszta, valós, őszinte, alázatos és szeretettel teli példaként állunk gyermekeink és embertársaink saját útjukra terelése előtt.